måndag 11 april 2011

Med Stormsteg mot nya tider

Det var länge sedan jag skrev något här på bloggen. Varför, kanske ni undrar? Jo, det har varit en väldigt turbulent vår för mig och inte minst för Agata. Min kära fröken Wäderby har nämligen blivit hemlös och om ni följer denna LÄNK förstår ni vad jag menar (läs förresten kommentarerna under den länkade texten så förstår ni att nedläggningen av Järnringen inte var något lätt beslut).

Vi på JFAB har alltså bestämt oss för att lägga ned det förlag som har rättigheterna till hamnskiftarserien, vilket innebär att rättigheterna kommer att återgå i min ägo. Och eftersom Stormsteg är så gott som färdig gäller det nu för mig att hitta ett nytt hem åt Agata. Hur det går med den saken hoppas jag kunna återkomma med innan sommaren men målet är och förblir att seriens tredje bok ska lanseras i augusti/september 2011.

Och hur gick det med min egen genomläsning av Stormsteg? Jo tack, jag är pösigt belåten. :-) Även om de två första böckerna har sina egna historier och är betydelsefulla för serien genom att de presenterar dramats huvudpersoner, grundläggande konflikter osv. så är det denna tredje bok som får sagan om Agata Wäderby & Hamnskiftarna att verkligen blomma ut. Tempot är uppskruvat, insatserna höga och spänningen ooolidlig. Jag längtar alldeles hejdlöst efter att få höra vad ni bloggläsare tycker!

5 kommentarer:

Guendolin sa...

Du sitter väl i stort sätt i samma sits som Granström? Hoppas att ni båda kan hitta ett förlag som kan ta era båda bokserier under sina vingar!

/Simon

moberg sa...

Tjenare

Jag hoppas verkligen att du hittar ett nytt hem till Agata som är minst lika bra som Järnringen har varit, det förtjänar ni båda!

Det är oerhört tråkigt det som hänt med Järnringen, men det var väl i slutändan ändå det bästa för alla. Jag har spenderat många timmar med rollspel och böcker från Järnringen och allt har hållt väldigt hög kvalitet, så det är mycket tråkigt att se er duka under. Men man måste väl ändå kunna säga att Järnringen gick ner med fanan högt, och den kreativitet som fanns på Järnringen kommer ju spridas vidare. Så allt är ju inte negativt.

Jag är väldigt peppad på att läsa nästa del av Agata! De två första böckerna var väldigt bra, speciellt den andra som höll ett väldigt högt tempo och som visade upp många intressanta sidor av storyn. Jag hoppas och tror att nästa del kommer bli minst lika bra. Hur blir det med namnet förresten? Blir det endast Stormsteg eller blir det något mer?

Ha det gött i vårvärmen, och lycka till med de sista justeringarna och sökandet av nytt förlag!

Mattias sa...

Tack så mycket för de uppmuntrande orden! Ja, visst är det tråkigt med JFAB, men samtidigt är det ganska skönt att slippa känna sig otillräcklig (vi hade ju inte tid/möjlighet att leva upp till våra egna ambitioner med JFABs verksamhet).

Framtiden ser väldigt ljus ut för alla järnringare när det gäller möjligheten att fortsätta på det inslagna spåret. Dock byter vi tåg - från rollspelståget till mer luxuösa vagnar dragna av lok eldade med skönlitteratur, dataspel och film. :-)

moberg sa...

Halloj igen!

Det har varit väldigt tyst på bloggen ett tag nu, jag tittar in varje dag och hoppas på lite nyheter, men det är lite magert :P

Hur går det med förlag och allt? hoppas allt går bra, för jag är riktigt peppad på att läsa vidare om Agata!

Mattias sa...

Tack för påstötningen, Moberg! :-) Det har runnit massor av vatten under broarna sedan mitt senaste inlägg - skäms på mig! Dags att ta sig i kragen och besvara dina frågor i en fristående post.